Így éled újjá a korlátozások után az autópiac!

Gadácsi Autóház

A legtöbb vállalkozás világszerte megérezte a koronavírus miatt kialakult válsághelyzet negatív hatásait. Nincs ez másképp az autóiparban sem, ahol a jövőben korábban sosem látott leépítésekkel kell majd számolnunk. Míg azonban az új autók eladása egyre csökken, a korlátozások lazításával a használtautók piaca ismét fellendülni látszik, különösen Nyugat-Európában.

Így éled újjá a korlátozások után az autópiac!


Az elmúlt pár hónap a legtöbb vállalkozás számára nehéznek bizonyult. A koronavírus miatti korlátozások sok helyen ellehetetlenítették a termelést és az eladást, így a bevételi mutatók a tavalyi évhez képest jócskán visszaestek.

Nem történt ez másképp az autóipar esetében sem, hiszen, ha csak ideiglenesen is, de rengeteg alkatrészgyártó cégnek kellett lehúznia a rolót, és átmenetileg a legtöbb gyár is bezárta kapuit.

Most azonban úgy tűnik, a fertőzésveszély kezd némileg visszaszorulni, és habár lassan, de biztosan az autóipar, valamint az autópiac is újjáéled.

Nagy a kiesés az új autók gyártása és eladása terén

A járványhelyzet egyik legnagyobb vesztesének talán az autógyártó cégek, valamint az új autókat árusító üzletek mondhatók. Az európai autóiparban például korábban sosem látott leépítésekkel kell számolnunk. Csak a Renault nem kevesebb, mint 15 ezer dolgozó elbocsátását tervezi a jövőben annak érdekében, hogy anyagilag kilábaljon a vírushelyzet okozta válságból.

A helyzet pedig nagy valószínűséggel a többi gyártónál sem rózsásabb, hiszen mind az új autók iránt mutatott kereslet visszaesése, mind pedig az alkatrész-gyárak ideiglenes bezárása, vagy egészségügyi eszközök gyártására történő átállása rendkívül negatív hatást gyakorolt az iparágra.

Elég megnéznünk a brit eladások statisztikai mutatóit, melyek az új autókkal kapcsolatban nem kevesebb, mint 99,7%-os visszaesést mutatnak a tavalyi évhez képest.

A technológiai fejlesztések jelenthetnek kiutat

Sokan úgy látják, a válságból egyetlen dologgal lehet hatékonyan kilábalni, ez pedig nem más, mint a jelenleg még gyerekcipőben járó, környezetbarát technológiák továbbfejlesztése, és szélesebb körben történő elérhetővé tétele.

Egyes szakértők szerint a koronavírus egyik, pozitív utóhatása lehet, hogy a jelenleg rendkívül drága innovációnak számító elektromos, valamint hibrid meghajtású autók gyártása kerül előtérbe, ami az újabb modellek olcsóbb árával és nagyobb elérhetőségével is együtt járna.

Nem csak az ipar sínylette meg a válságot

A koronavírus kapcsán hozott, rendkívüli intézkedések nem csak az autógyártásnak tettek rosszat. A korlátozások az autók eladását és vásárlását egyaránt érintették, ami mind az új, mind a használt járművek piacán hatalmas visszaeséssel járt. Az elmúlt időszakban azonban a szigorú szabályokon történő lazítás hatására úgy tűnik, az üzlet ismét kezd éledezni.

Az Indicata statisztikái szerint Németországban elég volt csupán néhány nap ahhoz, hogy a használt autókat illető eladási mutatók olyannyira megugorjanak, hogy elérjék a vírushelyzet miatt bevezetett korlátozások előtti szint 90%-át. A helyzet Ausztriában is bizalomgerjesztő, itt az adatok szerint ugyanis jelenleg a korlátozások előtti állapot 80%-át mérték a piackutatók.

Persze mindkét esetben anyagilag stabil, a válságot kifejezetten jól kezelő országról beszélünk. Éppen ezért valószínű, hogy az anyagi szempontból kevésbé jó helyzetben lévő államok esetében kevésbé lesz gyors és látványos, azonban várhatóan az eladások a kelet-európai régióban is hamarosan normalizálódnak.

Hazánkban egyelőre úgy tűnik, lassan, de biztosan stabilizálódik az autóipar helyzete. A gyárak újra termelnek, ami bizakodásra ad okot. Azonban egyelőre még nem dolgoznak teljes erővel, hiszen a munka mértékét a járművek iránti kereslet szabja meg.

.